MAIN MASAK - MASAK JOM?? :D

Assalamualaikum..

Hye korangs....! muehehehe..dah 3 bulan tak masuk belog.. now aku masuk balik sebab sekarang tgh semester break.. weehhooo~!!  : D so, kepada semua pelajar politeknik seluruh Malaysia, selamat bercuti dan jaga diri.. ceewwaaahh!!

orait, utk update kali ini, aku nk share kat engkorang semua resipe Fettucine Carbonara.. ni semua kazen aku punya hal laa.. pegi post gambo carbonara kat insta, teroih aku craving esok paginye..so, bahan2 yg engkorang perlukan adalah :

BAHAN - BAHAN :
 




da rebus bg lembut, jgn lupe tos.. nt kembang lembik, aku tak tanggungjawab~!  : D


haa, ni nmpk tak nk sorok tanda harga, aku koyak bnda lain.. XD


sosej ni potong la ikut suka korang.. cendawan pon same..


bebawang ni potong dadu taw..


ayam kisar cap abam Ramly

  • PASTA ikut tekak (terpulang la nk fettucine ke, macaroni ke, spagetti ke, spiral ke )
  • SUSU FULL CREAM DUTCHLADY - 1 kotak kecik
  • SOSEJ - ikut suka
  • PREGO CARBONARA SAUCE
  • PARMESAN CHEESE (tanak pon tak ngape)
  • AYAM KISAR - ikut korang la
  • CENDAWAN SHITAKE - ikut tekak
  • BAWANG BESAR / HOLAND  - sebijik saiz sederhana
  • BAWANG PUTIH  - 2 ulas
  • BLACKPEPPER - ikut suka tahap kepedasan
  • GARAM (incase kalau tawar bg yg kuat masin!)

CARA - CARA :
 
1. Rebus pasta dalam periuk dengan sukatan air yg di tetapkan. aku letak 2 mangkuk air dan sedikit minyak supaya pasta tak melekat. dah lembut, tos kan. 

2. Sosej aku tak goreng sbb saje jer nk jimat minyak..hahahahaha!! so, rebus jer.. jgn lupe tos kan!

3. Kemudian, aku tumis bawang,bawang putih dan ayam kisar sehingga jadi kuning keemasan.lepas tu, campakkan cendawan ke dalam kuali, last baru masukkan sosej yang dah di rebus.

4. Dah goreng bahan2 td dalam seminit dua, campak lak sos prego td.kene gaul dan perlahankan api okey, kemudian campak lada hitam dan parmesan.. tp jgn byk lak parmesan tuh, kang over masin lak!

5. Lastly, masukkan full cream milk dalam sos carbonara td..kacau bg sebati dan selamat utk di hidang kan~!  : D




amacam?? lawa tak kuali aku??tu tanda rajin masak! LOL


tgk, masak utk satu kampung ni!


tadaaa!! ni laa hasilnya Fettuccine Carbonara..

aku tak letak parmesan cheese sbb sos yang aku guna tuh, mmg dah ade base cheese..so, dah jimat di situ..tp kalau korang nk letak jugak pon tak ngape.. : )


haaa, senang kan??kan?kan?? hikhikhik.. daripada beli kat luar sepinggan dah dekat 10 hengget, masak sendiri, berpinggan2 boleh dapat..  : ) kenyang perut taw! so, selamat mencuba semua!



bye yaw~

xoxo


No comments:

Post a Comment